Frakt och returer

Vi skickar endast till svenska adresser!

Senast uppdaterad 1 april 2016

Leverans och frakt:

Varorna skickas med Postnord och större paket hämtas ut på närmaste utlämningsställe. Normal leveranstid är 1-2 arbetsdagar från det att ordern är mottagen och betalning är bekräftad. 

Fraktavgift tillkommer på order understigande 2.995:-, baserat på vikt. I fraktkostnaden inkluderas emaballage/expeditionssavgift. Fri frakt på alla ordrar vars värde överstiger 2.995:- och PDF-manualer. Ingen emballage/expeditionsavgift tillkommer. Vi ansvarar ej för försenad/förstörd/försvunnen post skickad som 1:a klassbrev. För din säkerhet, välj REK som är spårningsbart och försäkrat upp till 10.000:- Om försändelsen skickas som brev görs detta på kundens ansvar. Husqvarnabutiken/Skara Symaskinsaffär ersätter inte en försändelse som förloras av Postnord. Om Du har valt REK så kan försändelsen spåras på Postnords hemsida och ersättas vid en eventuell förlust.

Nerladdningsbara manualer finns tillgängliga för 5 nerladdningar efter att betalning registrerats.

En orderbekräftelse skickas efter beställning till din e-postadress. Har du beställt en vara som för tillfället inte finns i lager får du besked om detta. Du har då naturligtvis rätt att häva köpet eller välja senare leverans. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar.

Vi tänker på miljön!

Om möjligt använder återanvänder vi packmaterial när vi packar din order.

Byte och returer:

Är du inte nöjd med något du beställt har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan, förutsatt att varan inte varit använd. Ångerrätt gäller alla fysiska produkter i butiken. Du står själv för returportot när du skickar tillbaka en vara. OBS! På nerladdningsbara filer, t.ex.pdf-manualer, har du ingen ångerrätt, eftersom varan tas i bruk omgående.

Reklamation:

Om en vara är felaktig eller felexpedierad ska du så snart som möjligt kontakta info@husqvarnabutiken.se och ange felet, så får du information om hur du ska gå tillväga. Vi står för kostnaden vid dessa returer. Transportskada ska anmälas till utlämningsstället så snart skadan upptäcks.

 

14 dagars ångerrätt:

Du har alltid 14 dagars ångerrätt på Husqvarnabutiken / Skara symaskinsaffär från det att du tagit emot varan, enligt Distansavtalslagen 10 §. Väljer du att returnera din vara inom 14 dagar svarar du för returfrakten. OBS! På datorprogram, annan information som ligger på cd/dvd och nerladdningsbara filer t.ex.pdf-manualer, har du ingen ångerrätt!

Ångerrätten gäller inte våra företagskunder utan här gäller köplagens villkor.

 

Regler vid retur gällande ångerrätt:

Följande måste uppfyllas vid åberopade av ångerrätt:

- Kvittot ska bifogas med returen.

- Produkten skall ej vara använd/uppackad eller trasig.

- Produkten skall returneras i dess produktkartong samt med dess inneremballage.

- Vid retur skall produkten vara komplett med samtliga tillbehör.

 

Så här går du tillväga vid en retur till Husqvarnabutiken / Skara symaskinsaffär :

1. För att returnera produkten krävs originalkvitto, den oskadda och oanvända varan i oskadd originalförpackning med allt innehåll.

2. Produkten skickas tillbaka per post. Returadressen står på kvittot. Du kan också lämna tillbaka varan i vår butik.

3. Du kan använda dig av tjänsten Företagspaket 1600 eller REK-brev på Postnord.

4. Emballera varan väl, då du är ansvarig för att varan är i oförändrat samt oskadat skick när den når oss. Vid eventuell fraktskada kontaktar vi dig så att du kan göra en reklamation till Postnord.

5. Spara inlämningskvittot från Postnord. Om varan inte skulle komma fram till oss måste du ha detta för att kunna reklamera till Postnord.

6. Väljer du att skicka din vara icke rekommenderat ansvarar du för varan tills den mottagits på Husqvarnabutiken / Skara symaskinsaffär.

7. Om ett paket är dåligt inslaget och skadas är det inte transportören som ansvarar för det skadade innehållet. Ansvaret faller på den som har slagit in paketet, det vill säga avsändaren. Det innebär att man inte får ekonomisk ersättning för ett för dåligt inslaget paket.

Ej utlösta paket:

Paketet ligger på Postens utlämningsställe under 2 veckor. Skulle paketet inte hämtas, så returneras varorna till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 300 kr.

Konsumentköplagen gällande returrätt:

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt KKL (lagen). Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

(Källa: Konsumentverket 2006-03-31). Läs mer om Konsumentköplagen på Konsumentverkets hemsida.